Wyniki opublikowanego raportu Benchmark
W ostatnich czasie zostały opublikowane wyniki kolejnej edycji badania The eGovernment Benchmark.
W 21. edycji badania uwzględniającej okres 2022/2023, oceniono cyfrowe usługi publiczne na podstawie zdarzeń życiowych m.in. z obszaru: „Sprawiedliwość” (rozpoczęcie postępowania w sprawie drobnych roszczeń), który to obszar (jak i pozostałe, podlegające badaniu) był analizowany w czterech wymiarach:
- ukierunkowanie na użytkownika;
- przejrzystość świadczenia usług;
- kluczowe czynniki wspomagające;
- usługi transgraniczne.
Co ważne, odnoszą się in concreto do aspektu metodologicznego – badanie składało się z 14 podstawowych wskaźników, podzielonych na 48 pytań ankietowych. Należy przy tym zaakcentować, że uzupełnienie formularza/narzędzia badawczego było bardzo wymagającym zadaniem.
źródło: eGovernment Benchmark 2024 Insight Report
Warto podkreślić, że w ujęciu „rok do roku”, ogólny wynik Polski wzrósł do 69 pkt. (+7 p.p). Kolejny raz, co istotne, Polska znalazła się wśród państw wykazujących największą poprawę w wynikach punktowych.
Zmiany punktowe w wymiarach:
Ukierunkowanie na użytkownika | Przejrzystość świadczenia usług | Kluczowe czynniki wspomagające | Usługi transgraniczne | |
2022/23 | 91 pkt. (+3 p.p.) | 65 pkt. (+8 p.p.) | 76 (+8 p.p.) | 43 pkt. (+7 p.p.) |
W 5. spośród 14. wskaźników, wynik Polski przekroczył średnią EU27, tj.:
- Wsparcie użytkownika: 100 pkt. (+5p.p.), średnia UE27 94 pkt.
- Przejrzystość projektowania usług: 75 pkt. (+6p.p.), średnia EU27 59 pkt.
- eID: 72 pkt. (-3p.p.), średnia EU27 71 pkt.
- eDokumenty: 92 pkt. (+12p.p.), średnia EU27 83 pkt.
- Predefiniowane formularze: 80 pkt. (+2p.p.), średnia EU27 71 pkt.
Zmiany punktowe w zdarzeniach życiowych (różnica 2023 vs 2021):
Prowadzenie działalności gospodarczej | Zdrowie | Przeprowadzka | Sprawiedliwość | Transport | |
2023 vs 2021 | 80 pkt. (+6 p.p.) | 60 pkt. (+12 p.p.) | 70 pkt (+7 p.p.) | 50 pkt. (+27 p.p) | 53 pkt. (+7 p.p) |
Polska znalazła się w gronie państw, które osiągnęły najlepszy wzrost wyników ogólnych w ujęciu czteroletnim (+14 p.p.).
Przydatne linki:
- Raporty, podsumowanie, factsheets, arkusze z wynikami do pobrania: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/digital-decade-2024-egovernment-benchmark
- Interaktywne narzędzie do odczytywania i porównywania wyników: https://www.capgemini.com/insights/research-library/results-of-the-egov-benchmark/
Z ramienia Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych w procesie badawczym brali udział: Pani Anna Romanowska (Naczelnik, Wydział Rozwoju Usług Sądowych), Pan Daniel Mielnik (ekspert, Wydział Rozwoju Usług Sądowych) oraz pozostali pracownicy Wydziału Rozwoju Usług Sądowych.
Wydział Rozwoju Usług Sądowych
Departament Informatyzacji i Rejestrów Sądowych