Wyniki opublikowanego raportu Benchmark

W ostatnich czasie zostały opublikowane wyniki kolejnej edycji badania The eGovernment Benchmark.

W 21. edycji badania uwzględniającej okres 2022/2023, oceniono cyfrowe usługi publiczne na podstawie zdarzeń życiowych m.in. z obszaru: „Sprawiedliwość” (rozpoczęcie postępowania w sprawie drobnych roszczeń), który to obszar (jak i pozostałe, podlegające badaniu) był analizowany w czterech wymiarach:

  • ukierunkowanie na użytkownika;
  • przejrzystość świadczenia usług;
  • kluczowe czynniki wspomagające;
  • usługi transgraniczne.

Co ważne, odnoszą się in concreto do aspektu metodologicznego – badanie składało się z 14 podstawowych wskaźników, podzielonych na 48 pytań ankietowych. Należy przy tym zaakcentować, że uzupełnienie formularza/narzędzia badawczego było bardzo wymagającym zadaniem.

źródło: eGovernment Benchmark 2024 Insight Report

Warto podkreślić, że w ujęciu „rok do roku”, ogólny wynik Polski wzrósł do 69 pkt. (+7 p.p). Kolejny raz, co istotne, Polska znalazła się wśród państw wykazujących największą poprawę w wynikach punktowych. 

Zmiany punktowe w wymiarach:

 

Ukierunkowanie na użytkownika

Przejrzystość świadczenia usług

Kluczowe czynniki wspomagające

Usługi transgraniczne

2022/23

91 pkt. (+3 p.p.)

65 pkt. (+8 p.p.)

76 (+8 p.p.)

43 pkt. (+7 p.p.)

W 5. spośród 14. wskaźników, wynik Polski przekroczył średnią EU27, tj.:

  • Wsparcie użytkownika: 100 pkt. (+5p.p.), średnia UE27 94 pkt.
  • Przejrzystość projektowania usług: 75 pkt. (+6p.p.), średnia EU27 59 pkt.
  • eID: 72 pkt. (-3p.p.), średnia EU27 71 pkt.
  • eDokumenty: 92 pkt. (+12p.p.), średnia EU27 83 pkt.
  • Predefiniowane formularze: 80 pkt. (+2p.p.), średnia EU27 71 pkt.

Zmiany punktowe w zdarzeniach życiowych (różnica 2023 vs 2021):

 

Prowadzenie działalności gospodarczej

Zdrowie

Przeprowadzka

Sprawiedliwość

Transport

2023

vs

2021

80 pkt. (+6 p.p.)

60 pkt. (+12 p.p.)

70 pkt (+7 p.p.)

50 pkt. (+27 p.p)

53 pkt. (+7 p.p)

Polska znalazła się w gronie państw, które osiągnęły najlepszy wzrost wyników ogólnych w ujęciu czteroletnim (+14 p.p.).

Przydatne linki:

  1. Raporty, podsumowanie, factsheets, arkusze z wynikami do pobrania: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/digital-decade-2024-egovernment-benchmark
  2. Interaktywne narzędzie do odczytywania i porównywania wyników: https://www.capgemini.com/insights/research-library/results-of-the-egov-benchmark/

Z ramienia Departamentu Informatyzacji i Rejestrów Sądowych w procesie badawczym brali udział: Pani Anna Romanowska (Naczelnik, Wydział Rozwoju Usług Sądowych), Pan Daniel Mielnik (ekspert, Wydział Rozwoju Usług Sądowych) oraz pozostali pracownicy Wydziału Rozwoju Usług Sądowych.

Daniel Mielnik

Główny Specjalista
Wydział Rozwoju Usług Sądowych
Departament Informatyzacji i Rejestrów Sądowych

Scroll to Top
Skip to content